Abonnementen, contracten en accounts opzeggen

Na een overlijden moeten de abonnementen, contracten en de social media accounts worden opgezegd.

Checklist

Abonnementen en contracten
Om abonnementen van een overledene stop te kunnen zetten of de tenaamstelling te kunnen wijzigen, moet je eerst weten welke abonnementen er allemaal zijn. Dit is niet altijd even makkelijk.
Op bijvoorbeeld bankafschriften en bij de post zie je welke abonnementen iemand had. Bekijk ook de afschriften van creditcards en online betaalaccounts met betaaltegoeden.

Neem contact op met de organisaties waar de abonnementen lopen. Meld het overlijden en geef aan of het abonnement moet worden stopgezet of dat de tenaamstelling moet worden gewijzigd. Als bewijs heeft een organisatie vaak een kopie van de akte van overlijden nodig.

Maak afspraken met bedrijven die automatisch incasseren en waarvan de levering niet zomaar kan worden stopgezet, bijvoorbeeld gas, water en licht. Vraag bijvoorbeeld om een lager maandelijks bedrag (het energiebedrijf kan een leegstandtarief in rekening brengen).

Online accounts
Wat is het emailadres van de overledenen en had hij of zij een profiel op bijvoorbeeld Facebook, Twitter of Instagram? Ook het digitale leven van iemand moet worden afgewikkeld.

Bij sommige platforms heeft de overledene zelf kunnen instellen wat er na overlijden met het profiel gebeurt. Bij andere platform moet je profielen zelf verwijden. Is er niets vastgelegd probeer dan te achterhalen waar iemand een account had en wat zijn gebruikersnaam was. Vaak is dit het emailadres. 

Om de accounts te verwijderen heb je geen wachtwoorden nodig. Een bewijsstuk van het overlijden is vaak voldoende.

Laat mobiele telefonie- en internetabonnementen, OneDrive, Dropbox, en Office nog 3 tot 6 maanden door lopen. Je hebt de mobiele telefoon en computer nodig om uit te zoeken wat voor abonnementen en contracten er verder lopen. Bij 2-staps verificatie wordt vaak een code per sms verzonden.

Mocht je het opzeggen willen uitbesteden, zorg dan dat bovenstaande diensten worden uitgezonderd, totdat alles is geregeld en bijvoorbeeld voicemailbericht, documenten en foto’s zijn veilig gesteld. Eenmaal opgezegd kun je er nooit meer bij.

Gemiddeld heeft een overledene 20 a 30 abonnementen, contracten of accounts die moeten worden opgezegd of waarvan de tenaamstelling moet worden gewijzigd.
Dat is best een klus:

  • Achterhalen van de abonnementen, contracten en social media accounts.
  • Opzoeken contactgegevens bedrijven.
  • Elk bedrijf informeren over het overlijden (vaak steeds dezelfde informatie doorgeven, maar soms moet je ineens specifieke informatie als een meterstand opzoeken en doorgeven).
  • Vaak eindeloos (opnieuw) in de wacht staan.

Dit kun je zelf doen, maar er zijn ook online diensten die je hierbij helpen.


Closure.nl is een betaalde online dienst die helpt met het afwikkelen van alle lopende abonnementen, contracten en accounts van de overledene.


i-finish.nl is een online dienst die zowel een gratis doe-het-zelf opzegmodule heeft als een betaalde diensten biedt waarmee je het opzeggen van alle lopende abonnementen, contracten en accounts kunt uitbesteden.

i-finish biedt ook betaalde diensten aan bij problemen met vergrendelde telefoons of laptops.
Let op: alleen de rechtmatige eigenaren en nabestaanden kunnen dat. Het kan zijn dat ze vragen om een verklaring van erfrecht.

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

© 2019 Meegeven.nl is een initiatief van Marieke Henselmans en SNS.

Veelgestelde vragen  |  ​Privacy & Disclaimer  |  Contact